Jednostka Oświatowa Samorządu Województwa Śląskiego

Program profilaktyczny "Zapobieganie HIV/AIDS i chorobom przenoszonym drogą płciową"

29 kwietnia 2015

Każdego roku trafia do naszej placówki kolejna ilość młodych dziewcząt, które niosą z sobą olbrzymi bagaż trudnych doświadczeń życiowych. Analiza literatury przedmiotu, akt osobowych a przede wszystkim indywidualny kontakt z wychowankami dają nam obraz współczesnej wychowanki MOW, na której widzimy z jednej strony niewydolnych wychowawczo, często nie zainteresowanych losem dziecka rodziców, a z drugiej grupę rówieśniczą, której daleko(!) do doskonałości. A pośrodku nasza wychowanka: emocjonalnie rozbita, samotna, nie mająca zaufania do świata dorosłych, niosąca w swojej duszy pamięć wielu psychicznych a często i fizycznych urazów, ofiara ale też i sprawca, kilkunastolatka, której rozwój psychiczny został bardzo poważnie zaburzony przerastającymi ją doświadczeniami.

Autor programu: mgr Agata Marek

Realizacja programu: Natalia Zgajewska - wychowawca

Ocena sytuacji.

Jednym z takich doświadczeń, które staje się udziałem praktycznie wszystkich naszych dziewcząt jest przedwcześnie podjęte współżycie seksualne. Corocznie w naszej placówce 10% wychowanek stanowią dziewczęta będące w ciąży, a niezliczona ilość sytuacji, w których wychowanka sygnalizuje nam obawę, że jest w ciąży, pozwala wnioskować, że znaczna ilość naszych dziewcząt przebywając poza placówką odbywa stosunki seksualne ze stałymi bądź przypadkowymi partnerami.
Konsekwencje takiego postępowania to nieplanowana ciążą z jej następstwami w wymiarze osobistym i społecznym, emocjonalne urazy, pozostawiające w nieukształtowanej jeszcze psychice ślad na całe życie, poczucie winy, ryzyko zakażenia się infekcjami przenoszonymi drogą płciową, w tym wirusem HIV.

Założenia teoretyczne programu.

O konieczności edukacji młodzieży w zakresie problematyki związanej z HIV/AIDS oraz życiem seksualnym nie trzeba dziś nikogo przekonywać. Badania dowodzą, że dzięki tej edukacji część młodzieży znacznie później podejmuje decyzję o rozpoczęciu współżycia seksualnego, a także, że ta część młodych ludzi, która już je rozpoczęła, zmienia swoje zachowania seksualne na "bezpieczniejsze". W deklaracji ONZ z dnia  25 czerwca 2001r. jako pierwszy priorytet wymienia się ochronę osób nie zakażonych, szczególnie ludzi młodych, we wszystkich rejonach świata. A do dziś nie ma lepszego sposobu zapobiegania zakażeniu oraz przeciwdziałaniu epidemii HIV niż profilaktyka oparta o kompleksowe działania w różnych dziedzinach życia.
Nadrzędnym celem planowanej w naszej placówce edukacji dotyczącej HIV/AIDS jest propagowanie bezpiecznych zachowań, dzięki którym wychowanki będą potrafiły uchronić się przed zakażeniem HIV.
Aby skutecznie zrealizować cele programu profilaktycznego dotyczącego problematyki HIV/AIDS i chorób przenoszonych drogą płciową, należy zwrócić uwagę na to, aby wychowanki posiadały podstawową wiedzę na temat tego, w jaki sposób rozwijają się fizycznie i emocjonalnie. Ponieważ HIV rozprzestrzenia się głównie na drodze kontaktów seksualnych, a ryzyko zakażenia zwiększa się u osób cierpiących na choroby przenoszone drogą płciową, wychowanki muszą mieć również rzetelną wiedzę na temat menstruacji, stosunku płciowego, zapłodnienia, ciąży, metod antykoncepcyjnych, fizjologii kobiety, zasad higieny osobistej, zanim obejmie je program profilaktyczny dotyczący HIV/AIDS. Muszą również posiadać umiejętność swobodnego wypowiadania się na tematy związane z seksem, za pomocą powszechnie akceptowanego słownictwa. Dlatego też realizacja programu obejmować będzie dwa etapy:
I  etap - cykl zajęć wprowadzający do w/w tematyki, poprzedzony treningiem interpersonalnym
II etap - profilaktyka HIV/AIDS

I etap programu obejmuje cykl dziesięciu zajęć i realizację następujących celów:
1.    Ustalenie norm i zasad pracy w grupie. Ankieta sprawdzająca poziom wiedzy uczestniczek zajęć
2.    "Jak mówić o seksie" - ćwiczenie umiejętności rozmawiania o seksie w sposób powszechnie akceptowany
3.    "Co się dzieje z moim ciałem" - fizjologia kobiety
4.    "Do czego potrzebny mi seks" - różnice pomiędzy oczekiwaniami kobiet i mężczyzn
5.    "Jak ona to robi" - czyli miłość bez seksu
6.    Przedwczesna inicjacja seksualna - powody dla których ludzie powinni poczekać z rozpoczęciem współżycia seksualnego
7.    Zagrożenia jakie niesie ze sobą seks bez zabezpieczenia - choroby przenoszone drogą płciową
8.    Nieplanowana ciąża i co dalej
9.    "Jak chodzić i nie zajść" - metody antykoncepcyjne
10.    Podsumowanie zajęć. Ankieta ewaluacyjna

Cele:
1.    Pogłębienie rozumienia takich wartości jak: miłość, życie ludzkie, rodzina
2.    Przygotowanie wychowanek do odpowiedzialności za siebie i drugiego człowieka
3.    Profilaktyka chorób przenoszonych drogą płciową
4.    Zmniejszenie ilości przedwczesnych ciąż u wychowanek
5.    Przekazanie wiedzy na temat fizjologii kobiety i metod antykoncepcyjnych
6.    Kształtowanie umiejętności kulturalnego rozmawiania o sprawach związanych z seksualnością człowieka

Spodziewane efekty realizacji I etapu programu:
1.    Wychowanka umie:
a)    rozpoznać niepokojące objawy świadczące o rozwijającym się schorzeniu ginekologicznym
b)    dokonywać krytycznej weryfikacji poglądów własnych i cudzych, w tym informacji przekazywanych przez czasopisma młodzieżowe
c)    podać powody dla których młodzi ludzie powinni wstrzymać się z decyzją o podjęciu współżycia seksualnego
2.    Wychowanka wie:
a)    jakie zagrożenia niesie za sobą współżycie seksualne bez zabezpieczenia
b)    jakie istnieją możliwości zabezpieczenia się przed niechcianą ciążą i chorobami przenoszonymi drogą płciową
c)    gdzie może zaopatrzyć się w środki antykoncepcyjne
d)    że istnieją różnice w oczekiwaniach seksualnych między kobietami a mężczyznami

Aktywne uczestnictwo w zajęciach sprzyjać będzie kształtowaniu postaw:

Odpowiedzialne postępowanie odgrywa najważniejszą rolę w zapobieganiu HIV/AIDS, a młodzież nie może być w pełni odpowiedzialna, jeśli nie ma odpowiednich informacji, nie potrafi podejmować słusznych decyzji i dokonywać słusznych wyborów.  Dlatego realizacja

II etapu programu obejmuje cztery części:
1.    Podstawowe wiadomości o HIV/AIDS i chorobach przenoszonych drogą płciową
2.    Kształtowanie asertywnych zachowań
3.    Uczenie odpowiedzialności: seks z zabezpieczeniem
4.    Zrozumienie i tolerancja wobec osób chorych na AIDS

Cele programowe:
Każda wychowanka biorąca udział w zajęciach powinna:
a)    wiedzieć czym różni się HIV od AIDS i chorób przenoszonych drogą płciową
b)    wiedzieć w jaki sposób może dojść do zakażenia HIV
c)    wiedzieć w jakich sytuacjach nie istnieje ryzyko zakażenia się wirusem HIV
d)    umieć ocenić skuteczność poszczególnych metod zapobiegania zakażeniu
e)    wiedzieć dlaczego i jak unikać przedwczesnej inicjacji seksualnej lub przypadkowych kontaktów seksualnych
f)    umieć rozpoznać i uniknąć sytuacji, w których mogłaby zostać seksualnie wykorzystana
g)    posiadać niezbędne informacje do podejmowania przemyślanych decyzji dotyczących własnego zdrowia, które mogą ochronić ją przed zakażeniem HIV
h)    mieć świadomość zagrożeń i umieć zachować się asertywnie, kiedy pojawi się presja, aby odbyć stosunek seksualny
i)    umieć wytłumaczyć partnerowi powody, dla których należy zabezpieczyć się podczas stosunku seksualnego u umieć powiedzieć "nie" w przypadku nakłaniania do odbycia stosunku seksualnego bez zabezpieczenia
j)    wiedzieć gdzie można zaopatrzyć się w prezerwatywy
k)    wiedzieć gdzie i kiedy zbadać się w kierunku zakażenia wirusem HIV
l)    wiedzieć jakie procedury towarzyszą przeprowadzaniu testu na HIV i jakie są możliwości uzyskania wsparcia
m)    zrozumieć, że AIDS wpływa na wszystkie sfery życia zakażonego człowieka i jego bliskich
n)    umieć przyjąć postawę tolerancyjną wobec osób żyjących z HIV/AIDS
o)    umieć i chcieć podzielić się swoją wiedzą z osobami zaprzyjaźnionymi

Zawartość merytoryczna II etapu programu:

Podstawowa wiedza na temat HIV/AIDS

Kształtowanie umiejętności asertywnych zachowań

Uczenie odpowiedzialności - seks z zabezpieczeniem

Uczenie tolerancji i wyrozumiałości wobec osób żyjących z HIV i chorych na AIDS

Obudowa dydaktyczna

Metody pracy:

Formy prowadzenia zajęć:

Warunki wdrożenia programu

Warunkiem realizacji programu jest zaangażowanie do jego prowadzenia pięciu wychowawców oraz dwóch psychologów. Aby program objął wszystkie wychowanki Ośrodka zajęcia muszą odbywać się we wszystkich grupach - początkujących i zaawansowanych w jednym czasie. Konieczne jest zrealizowanie szkolenia wychowawców w ww tematyce. Wskazane również  są cykliczne spotkania zespołu prowadzącego, służące wymianie doświadczeń, omawianiu pojawiających się problemów, dzieleniu się spostrzeżeniami.

Projekt ewaluacji

W celu stwierdzenia w jakim stopniu realizowane są cele programowe oraz jakie są efekty prowadzonych działań program objęty będzie ewaluacją.
Podstawę ewaluacji stanowić będą:

Ponadto ewaluacji programu służyć będą:

Bibliografia:
1.    AIDS – nowe wyzwanie, stare problemy: zaburzenia psychiczne związane z AIDS pod red. Tadeusza Nasierowskiego i in., Warszawa, 1992
2.    Graczyk M., Wojciechowski T., Zaraza. Czarna Afryka umiera na AIDS, Wprost, 2000, nr 30, s. 92
3.    Johnson E., Jak możesz uniknąć AIDS, Warszawa 1992
4.    Pokonać AIDS: jak to zrobić? Raport Specjalny, Świat Nauki, 1998, nr9, s.23 – 25
5.    Prawne problemy AIDS pod red. A.Szwarca, Warszawa, 1990
6.    Skrzydłowska K. Zapanować nad HIV, Życie, 1998, nr 269, s. 5
7.    Szymańska J. Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki. Warszawa 2000
8.    Zapobieganie HIV/AIDS i chorobom przenoszonym drogą płciową. Podręcznik dla twórców programu edukacyjnego. Program Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju (UNDP). Krajowe Centrum ds. AIDS. Społeczny Komitet ds. AIDS, 2001